pühapäev, 30. oktoober 2011

Esimene koduõppe-veerand selja taga

Nüüd on siis lõpuks ka meil esimene "kooliveerand" selja taga. Miks alles nüüd, kui päriskoolis sai veerand läbi nädal aega tagasi ja praegu just lõpeb vaheaeg? Aga sellepärast, et nii mõnegi asjaga sai veerandi jooksul "puusse pandud" ja vaheajal tuli pingutada, et asjad taas rivisse saaks.


Mis siis toimus viimastel nädalatel? Esimest nelja kooliveerandi nädalat olen juba kirjeldanud siin ja siin. Viies nädal läks ilusti paikapandud süsteemi rütmis ja asjad toimisid. Siis sündis väike õde ning kuuendal nädalal mina väga palju kooliasjadega tegeleda ei jõudnud. Nii palju siiski, et vaatasime koos üle, mida täpselt igas aines teha tuleb, et veerandi materjal õpitud saaks. See oli nimelt veerandi eelviimane nädal ja sellega tahtsin kogu materjali kaetud saada, et viimane nädal kordamisteks jätta. Teha oli palju, eriti pojal, kes oli lugenud mitmest õpikust juba ka järgmise veerandi materjali, kuid pidi nüüd ikkagi kõik selle veerandi materjali ka töövihikutest "järgi tegema". Lapsed õppisid usinalt ja üsna omapäi. Pojal kulus õppimiseks ka nädalavahetus ära, aga saime pühapäeva õhtuks kõik tehtud.


Viimasel nädalal oli plaanis kordamine ja õpetajatega veerandis õpitu ülevaatamine. Sobivat ühist aega me õpetajatega aga ei leidnud, ja nii leppisime kokku, et proovime kokku saada uue veerandi alguses. Sellega oli kiiruse pinge maas. Hakkasime otsast küll kordamistega pihta, kuid kasutasime antud aega ära ka laste premeerimiseks ja väikeseks tuulutuseks. Käisime kinos, ahhaas ning Tartu Lõunakeskuse suurel mänguväljakul (liuväljast oli tehtud suur mänguala paariks päevaks) - iga asi omal päeval ja mänguväljakul veel lausa kahel päeval, nii et kokku neli päeva meelelahutust.


Kordamised tegime aine kaupa. Vaatasime kogu veerandi materjali koos üle, otsisime üles peatükkidest kõige olulisemad reeglid ja mõisted, arutasime need läbi ning tegime koos paberile konspekti mustandi, mille alusel lapsed oma Waldorfkoolist saadud valgete lehtedega kaustikusse oma käega enda jaoks konspektid tegid. Seejärel tegid nad ära kordamise osa ülesanded õpikutest ja töövihikutest. See oli väga hea tegevus. Selle käigus tekkis nii minul kui neil endal hoopis parem arusaam, et mida nad üldse selgeks on pidanud saama vahepeal. Lisaks tulid välja ebaselgeks jäänud kohad, mida saime koos üle korrata ja teistmoodi lähenemiste ja näidetega paremini selgitada. Kahjuks tuli selle käigus välja ka see, et eelmisel nädalal tehtud pingutused veerandi materjali ärategemiseks on viinud selleni, et poeg oli päris mitmed ülesanded kas poolikuks või üldse tegemata jätnud. Seda peamiselt matemaatikas ja eesti keeles, teisi aineid tegime rohkem koos, aga need kaks olid just viimased, mida ta iseseisvalt nädala lõpus ja nädalavahetusel tegi. Ehk siis liiga palju vastutust lapse enda peale jäetud ja see andis tagasilöögi. Nüüd tuli kogu töö uuesti teha ning kõik need ülesanded ikkagi ära teha. Seekord istusin tal kõrval ja vaatasin-arutasin kõik tehtu kohe üle. Oli küll suht kurnav põnni kõrvalt seda teha, ja samuti oli kurnav poja jaoks hommikust õhtuni tundide kaupa õppida (väikseid õueskäimise ja puhkamise pause ikka loomulikult tegime). Aga tehtud saime. See tähendab, et mitte kohe, vaid siin tuligi appi võtta ka vaheaja nädal, aga tehtud saime! (Tervet vaheaega ikka ei pidanud selleks kulutama - vahepeal said nad paariks päevaks tädil külas käia ja muud toredat ka teha.)


Mida ma siis oma elu esimesest koduõpetaja veerandist õppisin? Kindlasti seda, et liiga palju vabadust ehk vastutust lastele ei toimi. Vastutan ikkagi mina ja pean vastavaks tööks ka aega leidma, olgu olud millised on ja öelgu lapsed kui rõõmsalt tahes, et neil on kõik hästi ja kontrolli all. Teiseks seda, et õpik ja töövihik peavad peatüki kaupa käsikäes käima ning et kõige parem on, kui nad käivad käsikäes koos omatehtud konspektiga, kuhu tähtsamad reeglid oma käega ja enda poolt valitud näidetega kirja saavad. See omakorda viitab asjaolule, et hea on ühes aines kogu veerandi materjal järjest läbi võtta ja alles siis järgmise aine juurde minna, nii tekib kaustikusse kompaktne konspekt. Seda süsteemi (mis kahtlaselt meenutab waldorfkooli perioodiõpet :) järgmine veerand katsetama hakkangi.

Miks ma lastele nii palju vabadust üldse andsin? Seda kahel põhjusel. Esiteks minu enda olukord seoses raseduse lõpu ja lapse sünniga. See polnud aga ainus põhjus. Teine põhjus oli see, et koduõppe kohta internetist materjale lugedes toodi alati esile, et alustajad pingutavad alguses süsteemsuse ja jäikusega üle ning mõne aja möödudes õpivad asju rahulikumalt ja loomulikumalt võtma. Kuna ma olen eriti hull süstematiseerija ja optimeerimise ning efektiivsuse tagaajaja, siis ma kartsin, et keeran vindi üle. Selle hirmu tõttu hoopis lasin vindi liiga lõdvaks :).

Eks siis nüüd otsime uuel veerandil edasi õiget ja optimaalset teed. Esimesed kivid-kännud igatahes ületatud ja mingite asjade võrra oleme targemad. Aga igatahes võin käsi südamel öelda, et lapsed on veerandi materjali omandanud, nii et lõpptulemus on isegi kive-kände arvestades ikkagi positiivne.

Kommentaare ei ole: