Nüüd on siis lõpuks ka meil esimene "kooliveerand" selja taga. Miks 
alles nüüd, kui päriskoolis sai veerand läbi nädal aega tagasi ja praegu
 just lõpeb vaheaeg? Aga sellepärast, et nii mõnegi asjaga sai veerandi 
jooksul "puusse pandud" ja vaheajal tuli pingutada, et asjad taas 
rivisse saaks.
Mis siis toimus viimastel nädalatel? Esimest nelja kooliveerandi nädalat olen juba kirjeldanud siin ja siin.
 Viies nädal läks ilusti paikapandud süsteemi rütmis ja asjad toimisid. 
Siis sündis väike õde ning kuuendal nädalal mina väga palju 
kooliasjadega tegeleda ei jõudnud. Nii palju siiski, et vaatasime koos 
üle, mida täpselt igas aines teha tuleb, et veerandi materjal õpitud 
saaks. See oli nimelt veerandi eelviimane nädal ja sellega tahtsin kogu 
materjali kaetud saada, et viimane nädal kordamisteks jätta. Teha oli 
palju, eriti pojal, kes oli lugenud mitmest õpikust juba ka järgmise 
veerandi materjali, kuid pidi nüüd ikkagi kõik selle veerandi materjali 
ka töövihikutest "järgi tegema". Lapsed õppisid usinalt ja üsna omapäi. 
Pojal kulus õppimiseks ka nädalavahetus ära, aga saime pühapäeva õhtuks 
kõik tehtud.
Viimasel nädalal oli plaanis kordamine ja õpetajatega veerandis 
õpitu ülevaatamine. Sobivat ühist aega me õpetajatega aga ei leidnud, ja
 nii leppisime kokku, et proovime kokku saada uue veerandi alguses. 
Sellega oli kiiruse pinge maas. Hakkasime otsast küll kordamistega 
pihta, kuid kasutasime antud aega ära ka laste premeerimiseks ja 
väikeseks tuulutuseks. Käisime kinos, ahhaas ning Tartu Lõunakeskuse 
suurel mänguväljakul (liuväljast oli tehtud suur mänguala paariks 
päevaks) - iga asi omal päeval ja mänguväljakul veel lausa kahel päeval,
 nii et kokku neli päeva meelelahutust.
Kordamised tegime aine kaupa. Vaatasime kogu veerandi materjali 
koos üle, otsisime üles peatükkidest kõige olulisemad reeglid ja 
mõisted, arutasime need läbi ning tegime koos paberile konspekti 
mustandi, mille alusel lapsed oma Waldorfkoolist saadud valgete 
lehtedega kaustikusse oma käega enda jaoks konspektid tegid. Seejärel 
tegid nad ära kordamise osa ülesanded õpikutest ja töövihikutest. See 
oli väga hea tegevus. Selle käigus tekkis nii minul kui neil endal 
hoopis parem arusaam, et mida nad üldse selgeks on pidanud saama 
vahepeal. Lisaks tulid välja ebaselgeks jäänud kohad, mida saime koos 
üle korrata ja teistmoodi lähenemiste ja näidetega paremini selgitada. 
Kahjuks tuli selle käigus välja ka see, et eelmisel nädalal tehtud 
pingutused veerandi materjali ärategemiseks on viinud selleni, et poeg 
oli päris mitmed ülesanded kas poolikuks või üldse tegemata jätnud. Seda
 peamiselt matemaatikas ja eesti keeles, teisi aineid tegime rohkem 
koos, aga need kaks olid just viimased, mida ta iseseisvalt nädala lõpus
 ja nädalavahetusel tegi. Ehk siis liiga palju vastutust lapse enda 
peale jäetud ja see andis tagasilöögi. Nüüd tuli kogu töö uuesti teha 
ning kõik need ülesanded ikkagi ära teha. Seekord istusin tal kõrval ja 
vaatasin-arutasin kõik tehtu kohe üle. Oli küll suht kurnav põnni 
kõrvalt seda teha, ja samuti oli kurnav poja jaoks hommikust õhtuni 
tundide kaupa õppida (väikseid õueskäimise ja puhkamise pause ikka 
loomulikult tegime). Aga tehtud saime. See tähendab, et mitte kohe, vaid
 siin tuligi appi võtta ka vaheaja nädal, aga tehtud saime! (Tervet 
vaheaega ikka ei pidanud selleks kulutama - vahepeal said nad paariks 
päevaks tädil külas käia ja muud toredat ka teha.)
Mida ma siis oma elu esimesest koduõpetaja veerandist õppisin? 
Kindlasti seda, et liiga palju vabadust ehk vastutust lastele ei toimi. 
Vastutan ikkagi mina ja pean vastavaks tööks ka aega leidma, olgu olud 
millised on ja öelgu lapsed kui rõõmsalt tahes, et neil on kõik hästi ja
 kontrolli all. Teiseks seda, et õpik ja töövihik peavad peatüki kaupa 
käsikäes käima ning et kõige parem on, kui nad käivad käsikäes koos 
omatehtud konspektiga, kuhu tähtsamad reeglid oma käega ja enda poolt 
valitud näidetega kirja saavad. See omakorda viitab asjaolule, et hea on
 ühes aines kogu veerandi materjal järjest läbi võtta ja alles siis 
järgmise aine juurde minna, nii tekib kaustikusse kompaktne konspekt. 
Seda süsteemi (mis kahtlaselt meenutab waldorfkooli perioodiõpet :) 
järgmine veerand katsetama hakkangi.
Miks ma lastele nii palju vabadust üldse andsin? Seda kahel 
põhjusel. Esiteks minu enda olukord seoses raseduse lõpu ja lapse 
sünniga. See polnud aga ainus põhjus. Teine põhjus oli see, et koduõppe 
kohta internetist materjale lugedes toodi alati esile, et alustajad 
pingutavad alguses süsteemsuse ja jäikusega üle ning mõne aja möödudes 
õpivad asju rahulikumalt ja loomulikumalt võtma. Kuna ma olen eriti hull
 süstematiseerija ja optimeerimise ning efektiivsuse tagaajaja, siis ma 
kartsin, et keeran vindi üle. Selle hirmu tõttu hoopis lasin vindi liiga
 lõdvaks :).
Eks siis nüüd otsime uuel veerandil edasi 
õiget ja optimaalset teed. Esimesed kivid-kännud igatahes ületatud ja 
mingite asjade võrra oleme targemad. Aga igatahes võin käsi südamel 
öelda, et lapsed on veerandi materjali omandanud, nii et lõpptulemus on 
isegi kive-kände arvestades ikkagi positiivne.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar