laupäev, 17. september 2011

Kool koduõppeks: waldorfkool vs tavakool

Eesti seaduse järgi toimub koduõpe mingi konkreetse kooli alt, kuhu tuleb esitada koduõppeks avaldus. Kooli saab selleks ise valida, sobivad kõik Eesti koolid. Vastav kool kooskõlastab õpilase individuaalse õppekava, tegeleb koduõppija regulaarse "ülevaatamisega" (vähemalt kord poolaastas seaduse järgi), väljastab koduõppijale tunnistusi ning varustab õpilast õppematerjalidega.
Minu lapsed olid juba mõlemad koolis käinud (tavakool), nii et automaatselt soovisin koduõpet jätkata sama kooli alt. Teemat uurides selgus küll, et paljud koduõppijad teevad seda waldorfkooli alt, kuid ma ei näinud alguses selleks põhjust. Seadus lubab ju kõikide koolide alt seda teha ja lihtsam tundus ikka oma tuttavas keskkonnas tuttavate õpetajate juures jätkata; plaan oli ka võimalusel klassiüritustest osa võtta, et lapsed saaks klassikaaslastega edasi suhelda jne. Lisaks veel asjaolu, et waldorfkool ei kasuta õpikuid ja töövihikuid, mis tähendab, et tavakooli alt koduõpet tehes oled sa tugimaterjaliga varustatud, aga waldorfkooli puhul tuleb see kõik ise hankida.
Kahjuks sai ka mulle selgeks, miks paljud koduõppijad seda waldorfkooli alt teevad. Nimelt nõudis minu esialgselt valitud tavakooli juhtkond järjekindlalt, et lapsed peavad päevapealt järgima kooli õppekava ning kord kuus "ülevaatusel" käies tegema ÜHE PÄEVA JOOKSUL HINDELISED VASTAMISED KÕIKIDES AINETES (vabandan "karjumise" pärast, aga see nõue lihtsalt on minu jaoks nii ebanormaalne, et ei saa seda "tavalise häälega" öelda). Jutt käib siis teise ja neljanda klassi lastest, kellel on 8 ja enam õppeainet (ja mulle loetleti õppealajuhataja poolt üles kõik õppeained - alates kunstist, tööõpetusest, kehalisest ja lõpetades matemaatika ja keelte jms-ga). Ma ei kujuta ausaltöeldes ette, kuidas see reaalsuses välja näeks. Kõige absurdsem asja juures oli see, et olin eelnevalt klassijuhatajatega rääkinud (ühega põgusamalt, teisega pikemalt) ning me olime kokku leppinud perioodiõppe põhimõttes, et õpime paaris aines poolaasta materjali ära, õpetaja kontrollib teadmised üle ja siis läheme järgmiste ainete juurde. Ehk siis õpetajatega sai tehtud normaalne kokkulepe ja nüüd siis juhtkond esitab risti vastupidi nõudmisi.
Selle peale jalutasin ka mina waldorfkooli. Kohtusin seal oma laste uute "klassijuhatajatega", mis osutus väga meeldivaks kogemuseks. Õpetajad said lastega väga hea kontakti ning suhtumine oli ääretult asjalik ja soe.
Ehk siis ikkagi algsele plaanile vastupidiselt oleme ka meie nüüd osa neist "paljudest", kes teevad koduõpet waldorfkooli alt. Kokkulepe on selline, et kord veerandis käime kohapeal ennast "ette näitamas" ning õpetajad vestluse käigus (ja meie tehtud asju üle vaadates) selgitavad välja, mida lapsed õppinud on.

Tavakoolide kaitseks: suve lõpupoole suhtles mees paari Tallinna "eliitkooli" õpetajaga, kellel on ka koduõppe lastega kogemusi. Ka nende õpetajate jaoks olid meie tavakooli nõudmised absurdsed, nii et asi ei ole nii kole mitte kõikides tavakoolides vaid sõltub ikka puhtalt konkreetsest koolist ja inimestest. Kahju lihtsalt, et meie kool selliseks osutus, aga mine sa tea, milleks see hea oli.

Kommentaare ei ole: