teisipäev, 31. jaanuar 2012

RÕK I õppeaste: Inimeseõpetus


Riiklik õppekava. I õppeaste (1-3 klass)


INIMESEÕPETUS



I. Inimene
   1. Mina
   2. Mina ja tervis
   3. Mina ja minu pere
   4. Mina: aeg ja asjad
   5. Mina ja kodumaa
II. Meie
   1. Mina
   2. Mina ja tervis
   3. Mina ja meie
   4. Mina: teave ja asjad
   5. Mina ja kodumaa





Kooliastme õpitulemused
3. klassi lõpetaja:
1) väärtustab ennast ja teisi ning teab, et inimesed, nende arvamused, hinnangud ja 
väärtused on erinevad;
2) oskab suhelda ja käituda teisi arvestades ja tehes koostööd, ning sõnastab oma tundeid ja teab, et nende väljendamiseks on erinevaid viise;
3) väärtustab hoolivust, ausust, õiglust ja vastutustunnet;
4) teab põhilisi käitumisreegleid, arvestab neid ning kirjeldab, mis on õiglane ja ebaõiglane 
käitumine;
5) väärtustab sõprust ja toetavaid peresuhteid armastuse ning vastastikuse toetuse allikana; 
6) teab, milline on tervislik eluviis ning kuidas hoida füüsilist ja vaimset tervist, ning väärtustab neid;
7) mõistab oma õigust keelduda ennastkahjustavast tegevusest ning teab, kuidas ohuolukorras abi kutsuda;
8) kirjeldab, mis on lapse õigused ja kohustused, mõistab vastutust oma tegude eest ning planeerib oma aega ja igapäevaseid tegevusi;
9) teab, mis on perekond, kodu, kodukoht ja kodumaa, ning väärtustab neid;
10) teab Eesti riigi sümboleid ja lähemaid naaberriike.




Õpitulemused ja õppesisu


I. Inimene


1. Mina 
Õpitulemused 
Õpilane:
1) kirjeldab oma välimust, huve ja tegevusi, mida talle meeldib teha; 
2) teab, mille poolest sarnanevad ja eristuvad erinevad sugupooled; 
3) nimetab, mille poolest ta sarnaneb teistega ja erineb teistest;
4) väärtustab iseennast ja teisi;

5) mõistab viisaka käitumise vajalikkust.


Õppesisu
Mina. Minu erinevused teistest inimestest ja sarnasused nendega. Iga inimese väärtus. Viisakas käitumine.


2. Mina ja tervis
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab, kuidas oma tervise eest hoolitseda;
2) kirjeldab tervet ja haiget inimest;
3) teab, kas haigused on nakkuslikud või mitte;
4) teab, et ravimeid võetakse siis, kui ollakse haige, ning et ravimid võivad olla inimese 
tervisele ohtlikud;
5) mõistab ja kirjeldab tervise hoidmise viise: mitmekesine toit, uni ja puhkus ning liikumine ja sport;
6) demonstreerib õpisituatsioonis lihtsamaid esmaabivõtteid ja abi saamise võimalusi (nt haav, kukkumine, mesilase nõelamine, ninaverejooks, praht silmas, puugihammustus, põletus ja rästikuhammustus);
7) teab hädaabi telefoninumbrit ja oskab kutsuda abi.


Õppesisu
Tervis. Terve ja haige inimene. Tervise eest hoolitsemine. Ravimid.
Tervislik eluviis: mitmekesine toit, piisav uni ja puhkus ning liikumine ja sport. Abi saamise võimalused. Esmaabi.



3. Mina ja minu pere
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab, mille poolest perekonnad erinevad ja sarnanevad; 
2) väärtustab üksteise abistamist ja arvestamist peres;
3) teab oma kohustusi peres;
4) selgitab lähemaid sugulussuhteid;

5) kirjeldab pereliikmete erinevaid rolle kodus;
6) teab inimeste erinevaid töid ja töökohti;
7) kirjeldab ja eristab võimalusi, kuidas abistada pereliikmeid kodustes töödes; 

8) jutustab oma pere traditsioonidest;
9) oskab tänaval käituda ning ületada sõiduteed ohutult;

10) kirjeldab ohtlikke kohti ja olukordi kooliteel ja koduümbruses ning valib ohutu tee sihtpunkti;
11) väärtustab toetavaid peresuhteid ja kodu.


Õppesisu
Kodu. Koduarmastus. Perekond. Erinevad pered. Vanavanemad ja teised sugulased. Pereliikmete tegevus ja rollid. Vanemate ja teiste inimeste töö. Kodused tööd. Abivalmidus, kohuse- ja vastutustunne. Kodu traditsioonid.
Koduümbrus. Naabrid ja naabruskond. Võõras ümbrus ja võõraga kaasaminek. Ohud kodus ja koduümbruses.



4. Mina: aeg ja asjad
Õpitulemused
Õpilane:
1) eristab, mis on aja kulg ja seis;
2) oskab koostada oma päevakava, väärtustades aktiivset vaba aja veetmist;
3) väärtustab oma tegevusi, mis on positiivsete tunnete tekkimise allikaks;
4) selgitab asjade väärtust;
5) oskab eristada oma ja võõrast asja ning mõistab, et võõrast asja ei tohi loata võtta; 

6) väärtustab ausust asjade jagamisel.


Õppesisu
Aeg. Aja planeerimine. Oma tegevuse kavandamine. Täpsus, lubadused, vastutus.
Minu oma, tema oma, meie oma. Asja väärtus ja hind. Asjade väärtus teiste väärtuste seas.



5. Mina ja kodumaa
Õpitulemused
Õpilane:
1) tunneb ära Eesti Vabariigi lipu ja vapi;
2) oskab nimetada Eesti Vabariigi pealinna, sünnipäeva ja presidenti;
3) leiab Euroopa kaardilt Eesti ning Eesti kaardilt kodukoha;
4) tunneb kodukoha sümboolikat;
5) nimetab oma kodukoha tuntud inimesi ja paiku ning väärtustab kodukohta; 

6) kirjeldab mardi- ja kadripäeva, jõulude ning lihavõttepühade rahvakombeid; 
7) väärtustab Eestit, oma kodumaad.


Õppesisu
Eesti – minu kodumaa. Kodukoht. Eesti rikkus. Rahvakalendri tähtpäevad.




II. Meie


1. Mina
Õpitulemused
Õpilane:
1) väärtustab igaühe individuaalsust seoses välimuse, huvide ja tugevustega; 
2) väärtustab inimese õigust olla erinev;
3) selgitab endasse positiivse suhtumise tähtsust;
4) nimetab enda õigusi ja kohustusi;

5) teab, et inimeste õigustega kaasnevad kohustused.


Õppesisu
Mina. Igaühe individuaalsus ja väärtuslikkus. Mina ja endasse suhtumine. Lapse õigused ja kohustused.


2. Mina ja tervis
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab seoseid tervise hoidmise viiside vahel: mitmekesine toitumine, uni ja puhkus ning liikumine;
2) eristab vaimset ja füüsilist tervist;
3) kirjeldab olukordi ja toob näiteid, kuidas keelduda ja hoiduda tegevusest, mis kahjustab 
tema tervist;
4) nimetab, kelle poole pöörduda erinevate murede korral; 
5) väärtustab tervislikku eluviisi.


Õppesisu
Vaimne ja füüsiline tervis. Tervislik eluviis. Ohud tervisele ja toimetulek ohuolukorras.


3. Mina ja meie
Õpitulemused
Õpilane:
1) nimetab inimese eluks olulisi vajadusi ja võrdleb enda vajadusi teiste omadega;
2) kirjeldab omadusi, mis peavad olema heal sõbral, hindab ennast nende omaduste järgi; 

3) väärtustab sõprust;
4) teab, kuidas olla hea kaaslane ning kuidas teha koostööd;
5) eristab enda head ja halba käitumist;
6) kirjeldab oma käitumise tagajärgi ning annab neile hinnangu;
7) väärtustab leppimise ja vabandamise tähtsust inimsuhetes;
8) nimetab ja kirjeldab inimeste erinevaid tundeid ning toob näiteid olukordadest, kus need 
tekivad, ja leiab erinevaid viise nendega toimetulekuks;
9) demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas keelduda ennastkahjustavast tegevusest;
10) teab abi saamise võimalusi kiusamise ja vägivalla korral;
11) mõistab, et kiusamine ja vägivald ei ole aktsepteeritud ja lubatud käitumine;
12) kirjeldab oma sõnadega, mida tähendavad vastutustundlikkus ja südametunnistus;
13) väärtustab üksteise eest hoolitsemist ja üksteise abistamist;
14) kirjeldab oma tegevuse planeerimist nädalas, väärtustades vastutust;
15) nimetab üldtunnustatud käitumisreegleid ja põhjendab nende vajalikkust;
16) teab liiklusreegleid, mis tagavad tema turvalisuse, ning kirjeldab, kuidas käituda liikluses 
turvaliselt;
17) eristab tööd ja mängu;
18) selgitab enda õppimise eesmärke ning toob näiteid, kuidas õppimine aitab igapäevaelus 
paremini hakkama saada;
19) teab tegureid, mis soodustavad või takistavad keskendumist õppimisel; 
20) väärtustab lubadustest kinnipidamist ja vastutust.


Õppesisu
Minu ja teiste vajadused. Sõbrad ja sõpruse hoidmine. Sallivus. Üksteise eest hoolitsemine ja teiste abistamine.
Ausus ja õiglus. Leppimine. Vabandamine. Oma muredest rääkimine ja tunnete väljendamine. Oskus panna end teise inimese olukorda. Keeldumine kahjulikust tegevusest.

Minu hea ja halb käitumine. Südametunnistus. Käitumisreeglid. Minu käitumise mõju ja tagajärjed.
Liiklusreeglid. Mäng ja töö. Õppimine. Kohustetunne ja vastutus. Meeskonnatöö. Tööjaotus.



4. Mina: teave ja asjad
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab eri meeltega tajutavaid teabeallikaid;
2) selgitab, kuidas reklaamid võivad mõjutada inimeste käitumist ja otsuseid ning turvalist 
käitumist meediakeskkonas;
3) teab, et raha eest saab osta asju ja teenuseid ning et raha teenitakse tööga;
4) mõistab oma vastutust asjade hoidmisel ja laenamisel;
5) selgitab, milleks kasutatakse raha ning mis on raha teenimine, hoidmine, kulutamine ja 
laenamine;
6) kirjeldab, milliseid vajadusi tuleb arvestada taskuraha kulutades ja säästes.


Õppesisu
Teave ja teabeallikad ning nende kasutamine. Reklaami mõju. Turvaline käitumine meediakeskkonnas.
Raha. Raha teenimine, kulutamine ja laenamine. Vastutus. Oma kulutuste planeerimine.



5. Mina ja kodumaa
Õpitulemused
Õpilane:
1) selgitab skeemi järgi haldusüksuste seoseid oma kodukohas; 
2) leiab Euroopa kaardilt Eesti ja tema naaberriigid;
3) nimetab Eesti rahvuslikke ja riiklikke sümboleid;
4) kirjeldab Eestis elavate rahvuste tavasid ja kombeid ning austab neid; 

5) väärtustab oma kodumaad.


Õppesisu
Küla, vald, linn, maakond. Eesti teiste riikide seas. Naaberriigid.
Eesti Vabariigi ja kodukoha sümbolid. Erinevate rahvaste tavad ja kombed. Sallivus. 

Kommentaare ei ole: