esmaspäev, 30. jaanuar 2012

RÕK I õppeaste: Matemaatika

Riiklik õppekava. I kooliaste (1-3 klass)


MATEMAATIKA


1. Arvutamine
2. Mõõtmine ja tekstülesanded
3. Geomeetrilised kujundid



1. Arvutamine

Õpitulemused
Õpilane:
  1. 1)  loeb, kirjutab, järjestab ja võrdleb naturaalarve 0 – 10 000;
  2. 2)  esitab arvu üheliste, kümneliste, sajaliste ja tuhandeliste summana;
  3. 3)  loeb ja kirjutab järgarve;
  4. 4)  liidab ja lahutab peast arve 100 piires, kirjalikult 10 000 piires;
  5. 5)  valdab korrutustabelit; korrutab ja jagab peast ühekohalise arvuga 100 piires;
  6. 6)  tunneb nelja aritmeetilise tehte liikmete ja tulemuste nimetusi;
  7. 7)  leiab võrdustes tähe arvväärtuse proovimise või analoogia põhjal;
  8. 8)  määrab õige tehete järjekorra avaldises (sulud; korrutamine/jagamine; liitmine/lahutamine).
Õppesisu
1. Arvud 0 – 10 000, nende esitus üheliste, kümneliste, sajaliste ja tuhandeliste summana. Võrdus ja võrratus. Arvude võrdlemine ja järjestamine. Järgarvud.
2. Arvude liitmine, lahutamine, korrutamine ja jagamine peast 100 piires. Liitmine ja lahutamine kirjalikult 10 000 piires. Liitmis-, lahutamis-, korrutamis- ja jagamistehte komponentide nimetused (liidetav, summa; vähendatav, vähendaja, vahe; tegur, korrutis; jagatav, jagaja, jagatis). Liitmise ja lahutamise ning korrutamise ja jagamise vahelised seosed. Korrutamise seos liitmisega.
3. Peast- ja kirjaliku arvutamise eeskirjad. Täht arvu tähisena. Tähe arvväärtuse leidmine võrdustes. Arvutiprogrammide kasutamine nõutavate arvutusoskuste harjutamiseks.


2. Mõõtmine ja tekstülesanded 

Õpitulemused
Õpilane:
1) selgitab murdude 1/2, 1/3, 1/4 ja 1/5 tähendust, leiab nende murdude põhjal osa arvust ning
osa järgi arvu;
2) kasutab mõõtes sobivaid mõõtühikuid, kirjeldab mõõtühikute suurust temale tuttavate suuruste kaudu;
3) hindab looduses kaugusi ning lahendab liiklusohutuse ülesandeid;
4) tunneb kella ja kalendrit ning seostab seda oma elu tegevuste ja sündmustega;
5) teisendab pikkus-, massi- ja ajaühikuid (valdavalt ainult naaberühikuid);
6) arvutab nimega arvudega (lihtsamad juhud);
7) analüüsib ja lahendab iseseisvalt erinevat tüüpi ühe- ja kahetehtelisi tekstülesandeid ning hindab õpetaja abiga ülesande lahendamisel saadud tulemuse reaalsust;
8) koostab ühetehtelisi tekstülesandeid.

Õppesisu
1. Pikkusühikud millimeeter, sentimeeter, detsimeeter, meeter, kilomeeter. Pikkusühikute seosed.
page5image22168
page5image22440
page5image22712
page5image22984
2. Massiühikud gramm, kilogramm, tonn. Massiühikute seosed.
3. Ajaühikud sekund, minut, tund, ööpäev, nädal, kuu, aasta, sajand. Ajaühikute seosed. Kell ja kalender.
4. Käibivad rahaühikud. Rahaühikute seosed. Mahuühik liiter. Temperatuuriühik kraad. Termomeeter, selle skaala. Nimega arvude liitmine.
5. Tekstülesannete analüüsimine ja lahendamine. Tulemuste reaalsuse hindamine. Tekstülesannete koostamine. Arvutiprogrammide kasutamine ühikute teisendamise harjutamiseks.





3. Geomeetrilised kujundid 


Õpitulemused
Õpilane:
1) eristab lihtsamaid geomeetrilisi kujundeid (punkt, sirge, lõik, ring, kolmnurk, nelinurk, ruut, ristkülik, viisnurk, kuusnurk, kera, kuup, risttahukas, püramiid, silinder, koonus) ning nende põhilisi elemente;
2) leiab ümbritsevast ainekavaga määratud tasandilisi ja ruumilisi kujundeid;

3) rühmitab geomeetrilisi kujundeid nende ühiste tunnuste alusel;
4) joonestab tasandilisi kujundeid; konstrueerib võrdkülgse kolmnurga ning etteantud raadiusega ringjoone;
5) mõõdab õpitud geomeetriliste kujundite küljed ning arvutab ümbermõõdu.



Õppesisu
1. Punkt, sirglõik, sirge. Lõigu pikkus. Antud pikkusega lõigu joonestamine. Murdjoon, selle pikkus.
2. Kolmnurk, nelinurk; nende tipud, küljed ja nurgad. Täisnurk. Ruut ja ristkülik. Võrdkülgne kolmnurk ning selle joonestamine joonlaua ja sirkliga.

3. Ring ja ringjoon, keskpunkt ja raadius. Etteantud raadiusega ringjoone joonestamine.
4. Kuup, risttahukas, kera, silinder, koonus, kolm- ja nelinurkne püramiid; nende põhilised elemendid (servad, tipud, tahud eristamise ja äratundmise tasemel). Geomeetrilised kujundid igapäevaelus. 

Kommentaare ei ole: