teisipäev, 31. jaanuar 2012

RÕK II õppeaste: Kirjandus


Riiklik õppekava. II kooliaste (5. ja 6. klass)
1-4 klassini on eesti keel ja kirjandus ühildatud. Alates 5-dast klassist on kirjandus eraldi õppeaine.


KIRJANDUS



1. Lugemine
2. Jutustamine
3. Teksti tõlgendamine, analüüs ja mõistmine
4. Esitamine
5. Omalooming





Kooliastme õpitulemused
6. klassi lõpetaja:
  1. 1)  on lugenud eakohast erižanrilist väärtkirjandust, kujundanud selle kaudu oma kõlbelisi
    tõekspidamisi ning arendanud lugejaoskusi;
  2. 2)  mõistab kirjandust kui oma rahvuskultuuri olulist osa ja eri rahvaste kultuuri tutvustajat;
  3. 3)  tõlgendab, analüüsib ja mõistab teoses kujutatud lugu ning tegelassuhteid, elamusi ja väärtusi;
  4. 4)  mõistab ning aktsepteerib erinevaid seisukohti, mis võivad tekkida kirjandusteost lugedes;
    5)  jutustab teksti- või elamuspõhiselt ning arutleb teoses toimunu üle, väljendades end korrektselt;
    6)  kirjutab nii jutustavaid kui ka kirjeldavaid omaloomingulisi töid, väljendades end korrektselt;
    7)  kasutab vajaliku teabe hankimiseks eri allikaid, sh sõnaraamatuid ja internetti.


1. Lugemine
6. klassi lõpetaja:
1) on läbi lugenud vähemalt kaheksa eakohast erinevasse žanrisse kuuluvat 
väärtkirjandusteost (raamatut);
2)  loeb kirjandusteksti ladusalt ja mõtestatult ning väärtustab lugemist;
3)  tutvustab loetud kirjandusteose autorit, sisu ja tegelasi ning kõneleb oma lugemismuljetest, -elamustest ja -kogemustest.


2. Jutustamine
6. klassi lõpetaja:
1) jutustab tekstilähedaselt kavapunktide või märksõnade toel;
2)jutustab mõttelt sidusa tervikliku ülesehitusega selgelt sõnastatud loo, tuginedes 
kirjanduslikule tekstile, tõsielusündmusele või oma fantaasiale; 
3) jutustab piltteksti põhjal ning selgitab selle sisu.


3. Teksti tõlgendamine, analüüs ja mõistmine


Teose/loo kui terviku mõistmist toetavad tegevused
6. klassi lõpetaja:
  1. 1)  koostab teksti kohta eri liiki küsimusi;
  2. 2)  vastab teksti põhjal koostatud küsimustele oma sõnadega või tekstinäitega;
  3. 3)  koostab teksti kohta sisukava, kasutades küsimusi, väiteid või märksõnu;
  4. 4)  järjestab teksti põhjal sündmused ning määrab nende toimumise aja ja koha;
  5. 5)  kirjeldab loetud tekstile tuginedes tegelaste välimust, iseloomu ja käitumist, analüüsib nende suhteid, hindab nende käitumist, lähtudes üldtunnustatud moraalinormidest, ning võrdleb iseennast mõne tegelasega;
  6. 6)  leiab lõigu kesksed mõtted ja sõnastab peamõtte;
  7. 7)  arutleb kirjandusliku tervikteksti või katkendi põhjal teksti teema, põhisündmuste, tegelaste, nende probleemide ja väärtushoiakute üle, avaldab ning põhjendab oma arvamust, valides sobivaid näiteid nii tekstist kui ka oma elust;
  8. 8)  otsib teavet tundmatute sõnade kohta ning teeb endale selgeks nende tähenduse.


Kujundliku mõtlemise ja keelekasutuse mõistmine
6. klassi lõpetaja:
1) tunneb ära ja kasutab tekstides epiteete, võrdlusi ning algriimi;
2) seletab õpitud vanasõnade ja kõnekäändude tähendust;
3) mõtestab luuletuse tähendust, tuginedes iseenda elamustele ja kogemustele.



Teose mõistmiseks vajaliku metakeele tundmine
6. klassi lõpetaja seletab oma sõnadega epiteedi, võrdluse, muistendi, muinasjutu, kõnekäänu ja vanasõna olemust.




4. Esitamine
6. klassi lõpetaja esitab peast luuletuse, lühikese proosa- või rolliteksti, jälgides esituse ladusust, selgust ja tekstitäpsust.




5. Omalooming
6. klassi lõpetaja kirjutab erineva pikkusega eriliigilisi omaloomingulisi töid, sh kirjeldavat ja jutustavat teksti.




Õppesisu


Kirjandustekstide valik


Loetavad ja tundides käsitletavad kirjanduse eri liike ja žanre esindavad tekstid valitakse eesti ja väliskirjanike loomingust, arvestades II kooliastmele kohaseid teemavaldkondi. Teemavaldkonnad on kindlaks määratud, arvestades õppekava alusväärtusi, õppe- ja kasvatuseesmärke, kirjanduse kui kunstiliigi eripära ja sellega seonduvaid üldpädevusi (sotsiaalset, väärtus- ja enesemääratluspädevust) ning läbivaid teemasid. Tundides käsitletavad ja terviklikult loetavad kirjandusteosed valitakse arvestusega, et esindatud oleksid kõik järgmised teemavaldkonnad.


Väärtused ja kõlblus: enesehinnang, ausus enese ja teiste vastu, iseenda ning teiste vajadused ja huvid, arusaamine heast ja halvast, õiglus ja ebaõiglus, kiiduväärne ja taunitav, erinevus teistest, minu hobid ja huvid, minu tervis ja tulevik, rikkuse ja vaesuse probleemid, kohustused ja vastutus, üksiolek ja hirmud jms.


Kodus ja koolis: perekond, kodu turvalisus, vägivald kodus, armastus oma kodu ja koduste vastu, suhted vanemate, kasuvanemate ja vanavanematega, suhted õdede ja vendade jt lähisugulastega, poiste ja tüdrukute suhted, sallivus teistsuguste inimeste suhtes, abivajaja ning aitaja, nohiklikkus ja tõrjutus, piir oma ja võõra vahel, piir lubatu ja lubamatu vahel jms.


Omakultuur ja kultuuriline mitmekesisus: rahvuskultuuri eripära ja olulisus rahvale, matkamine kodukohas ning reisimine kaugetes maades, kultuuride mitmekesisus, erinevate rahvaste uskumused ja tavad, käitumine erinevas kultuuriruumis, külalislahkus, lugupidav suhtumine teistesse kultuuridesse ja inimestesse, kultuuriinimesed kui eesti rahvuskultuuri tutvustajad ja hoidjad jms.


Mängiv inimene: ringmängud ja mängulust, sõnamängud, teatri võlumaailm, leidlik probleemide lahendamine, iluelamused, loominguline koostöö, mängult ja päriselt, põhjendatud ja põhjendamata riskid jms.


Keskkond ja ühiskonna jätkusuutlik areng: minu osa looduse hoidmisel, austav suhtumine elus- ja eluta loodusesse, hädasolija aitamine, lemmikloomad ning vastutus nende eest, aastaaegade omanäolisus jms.


Kodanikuühiskond ja rahvussuhted: minu juured, seos mineviku, oleviku ning tuleviku vahel, traditsioonid ja sündmused, mis tagavad järjepidevuse, suhe keelesse, kodupaiga keel, suhted teiste rahvustega jms.


Teabekeskkond, tehnoloogia ja innovatsioon: avastamisrõõm ja õppimiskogemused, tänapäevased teabeotsimis- ja teabeedastamisvõimalused, internet kui silmaringi avardaja ning infoallikas, internet kui ohuallikas, käitumine suhtlusportaalides, film ja foto kui hetke ning ajaloo jäädvustajad jms.


Terviklikult käsitletavad teosed
Harri Jõgisalu „Veskiratta Madis” või „Vennikese ja tema sõprade lood”, Andrus Kivirähk „Sirli, Siim ja saladused”, Aino Pervik „Arabella, mereröövli tütar”, Jaan Kross „Mardileib”, Oskar Luts „Kapsapea”, Jaan Rannap „Viimane valgesulg”, Eno Raud „Kalevipoeg” või „Roostevaba mõõk”;

Erich Kästner „Veel üks Lotte”, James Krüss „Timm Thaler ehk Müüdud naer”, Astrid Lindgren „Vennad Lõvisüdamed” või „Röövlitütar Ronja”, Alan Marshall „Ma suudan hüpata üle lompide”, Ferenc Molnar „Pal-tänava poisid”, Christine Nöstlinger „Vahetuslaps”, Joanne Kathleen Rowling „Harry Potter ja tarkade kivi”, John Ronald Reuel Tolkien „Kääbik”, Mark Twain „Tom Sawyeri seiklused”; 


vähemalt üks uudisproosa teos omal valikul; 


üks vabalt valitud luulekogu.


Õpilane loeb igal õppeaastal läbi vähemalt neli eakohast erinevasse žanrisse kuuluvat väärtkirjandusteost (raamatut).




************************************************


Siia vahele minu märkusena tõstan kirjanduse nimekirja õppekava sellest osast, kus kirjeldatakse venekeelse kooli nõudeid. Sarnasusi just väga palju ei ole.... räägi veel integratsioonist.... Mitu eesti autorit on venekeelse kooli nimekirjas? Ja mitu vene autorit on eestikeelse kooli nimekirjas?



Teoseid terviklikuks lugemiseks (koolis, kus on vene keel õppekeeleks)
Hans Christian Andersen „Tigu ja roosipõõsas”, Leonid Andrejev „Kussaka”, Ivan Bunin „Esimene äike”, Vsevolod Garšin „Muinasjutt kärnkonnast ja roosist”, Nikolai Gogol „Maiöö” või „Uppunu”, „Lugu sellest, kuidas Ivan Ivanovitš läks tülli Ivan Nikiforovitšiga” (katkendid), Harri Jõgisalu „Rästik”, Juri Kazakov „Teddy”, „Vaikne hommik”, Rudyard Kipling „Kass, kes kõndis omapäi”, Ivan Krõlovi valmid, Aleksandr Kuprin „Valge puudel”, Mihhail Lermontov „Mtsõri”, Vladimir Nabokov „Malts”, Juri Oleša „Kolm paksu”, Konstantin Paustovski „Korvitäis kuusekäbisid”, „Kass-varas”, „Vana kokk”, „Vanamees jaamaeinelaua juures”, Mihhail Prišvin „Päikese varaait”, Aleksandr Puškin „Muinasjutt surnud tsaaritarist ja seitsmest vägilasest”, „Dubrovski”, Ernest Seton-Thompson „Snap”, Vladimir Solouhhin „Tasuja”, Jaan Rannap „Koolikärbes”, Mark Twain „Tom Sawyeri seiklused”, John Tolkien „Kääbik ehk Sinna ja tagasi”, Lev Tolstoi „Lapse jõud”, „Kaukaasia vang”, Ivan Turgenev „Bežini aas”, „Mumuu”, Anton Tšehhov „Paks ja peenike”, „Kameeleon”, „Poisikesed”, Jevgeni Švarts „Alasti kuningas”, „Muinasjutt kaotatud ajast”, Oscar Wilde „Tähepoiss”.


Kooliastme vältel loeb õpilane läbi vähemalt 8 teost eeltoodud loendist. Lähemalt tutvustatakse järgmisi autoreid: Ivan Krõlov, Aleksandr Puškin, Mihhail Lermontov, Nikolai Gogol, Lev Tolstoi, Ivan Turgenev, Anton Tšehhov, Mark Twain, Ernest Seton-Thompson, Jaan Rannap, Harri Jõgisalu või teised. 



************************************************


Rahvaluuletekstid
Rahvalaulud: töölaulud, laulud tarkusest ja rumalusest, maagilised laulud, loitsud. Kalevala lood. Looma- ja imemuinasjutud. Saksa muinasjutt „Luikede järv”. Tekke- ja seletusmuistendid. Hiiu- ja vägilasmuistendid (Kalevipoeg, Suur Tõll). Piiblilood, erinevate rahvaste müüdid. Tarkuse-, õppimis- ja tööteemalised vanasõnad ning kõnekäänud.


Põhjalikumalt käsitletavad autorid
Sissevaateid Friedrich Robert Faehlmanni, Harri Jõgisalu, Andrus Kiviräha, Friedrich Reinhold Kreutzwaldi, Astrid Lindgreni ja Leelo Tungla ning mõne paikkondlikult tähtsa kirjaniku elu-, tegevus- ja loomingulukku.


Mõisted
Epiteet, kõnekäänd, muinasjutt, muistend, vanasõna, võrdlus.




Õppetegevus


1. Lugemine
Lugemise eesmärgistamine. Lugemiseks valmistumine, keskendunud lugemine. Lugemistehnika arendamine, häälega ja hääleta lugemine, pauside, tempo ja intonatsiooni jälgimine. Eesmärgistatud ülelugemine. Oma lugemise jälgimine ning lugemisoskuse hindamine. Etteloetava teksti eesmärgistatud jälgimine.


Huvipakkuva kirjandusteose leidmine ja iseseisev lugemine. Lugemisrõõm. Loetud raamatu autori, sisu ja tegelaste tutvustamine klassikaaslastele. Lugemissoovituste jagamine klassikaaslastele. Soovitatud tervikteoste kodulugemine ning ühisaruteluks vajalike ülesannete täitmine.


2. Jutustamine
Tekstilähedane sündmustest jutustamine kavapunktide järgi. Tekstilähedane jutustamine märksõnade toel. Aheljutustamine. Loo ümberjutustamine uute tegelaste ja sündmuste lisamisega. Iseendaga või kellegi teisega toimunud sündmusest või mälestuspildist jutustamine. Jutustamine piltteksti (foto, illustratsiooni, karikatuuri, koomiksi) põhjal. Fantaasialoo jutustamine.


3. Teksti tõlgendamine, analüüs ja mõistmine


Teose mõistmist toetavad tegevused
Küsimuste koostamine: mälu- ehk faktiküsimused, fantaasiaküsimused. Küsimustele vastamine tsitaadiga (tekstilõigu või fraasiga), teksti järgi oma sõnadega ning peast. Teksti kavastamine: kavapunktid küsi- ja väitlausetena ning märksõnadena.


Lõikude kesksete mõtete otsimine ja peamõtte sõnastamine. Teksti teema ja peamõtte sõnastamine. Arutlemine mõne teoses käsitletud teema üle. Oma arvamuse sõnastamine ja põhjendamine. Illustratiivsete näidete (nt tsitaatide, iseloomulike detailide) otsimine tekstist. Detailide kirjeldamine. Esitatud väidete tõestamine oma elukogemuse ja tekstinäidete varal. Loetu põhjal järelduste tegemine. Oma mõtete, tundmuste ning lugemismuljete sõnastamine.


Tundmatute sõnade tähenduse otsimine sõnaraamatust või teistest teabeallikatest ning oma sõnavara rikastamine.


Teose/loo kui terviku mõistmine
Tegelaste probleemi leidmine ja sõnastamine. Teose sündmustiku ning tegelaste suhestamine (nt võrdlemine) enda ja ümbritsevaga. Pea- ja kõrvaltegelaste leidmine, tegelase muutumise, tegelastevaheliste suhete jälgimine, tegelaste iseloomustamine ning käitumise põhjendamine. Tegelasrühmad. Tegelastevaheline konflikt, selle põhjused ja lahendamisteed. Loomamuinasjutu ja imemuinasjutu tüüptegelased.


Sündmuste toimumise aja ning koha kindlaksmääramine. Sündmuste järjekord. Sündmuste põhjuse-tagajärje seosed. Minajutustaja kui loo edastaja.


Kujundliku mõtlemise ja keelekasutuse mõistmine
Epiteedi ja võrdluse äratundmine ning kasutamine. Valmi mõistukõnest arusaamine. Lihtsamate sümbolite seletamine. Tegelaskõne varjatud tähenduse mõistmine. Kõnekäändude ja vanasõnade tähenduse seletamine, selle võrdlev ning eristav seostamine tänapäeva elunähtustega. Koomilise leidmine tekstist. Riimide leidmine ja loomine. Luuletuse rütmi ja kõla tunnetamine. Algriimi leidmine rahvalauludest. Algriimi kasutamine oma tekstis. Luuleteksti tõlgendamine. Oma kujundliku väljendusoskuse hindamine ja arendamine.


Teose mõistmiseks vajaliku metakeele tundmine
Rahvalaulu olemus. Loomamuinasjutu sisutunnused (lugu, tegelased, hea võitlus kurjaga jne). Imemuinasjutu sisutunnused. Tekke- ja seletusmuistendi tunnused. Hiiu- ja vägilasmuistendi tunnused. Vanasõna ja kõnekäänu olemus. Seiklusjutu ja ajaloolise jutustuse tunnused. Teose teema ja idee. Probleemi olemus. Pea- ja kõrvaltegelane, tüüptegelane. Tegelastevahelise konflikti olemus. Luuletuse vorm: salm. Valmi tunnused. Koomiline ja mittekoomiline. Päevik kui ilukirjandusliku teose vorm. Animafilmi olemus.




4. Esitamine
Esitamise eesmärgistamine (miks, kellele ja mida). Esitamiseks kohase sõnavara, tempo, hääletugevuse ja intonatsiooni valimine; õige hingamine ning kehahoid. Luuleteksti esitamine peast. Lühikese proosateksti esitamine (dialoogi või monoloogina). Rollimäng, rolliteksti esitamine.




5. Omalooming
Kirjeldamine: sõnavalik, oluliste ja iseloomulike tunnuste esitamine. Kirjelduse ülesehitus: üldmulje, detailid, hinnang. Eseme, olendi, inimese, tegevuskoha, looduse ning tunnete kirjeldamine. Autori suhtumine kirjeldatavasse ja selle väljendamine.


Jutustamine. Jutustuse ülesehitus. Ajalis-põhjuslik järgnevus tekstis. Sidus lausestus. Otsekõne jutustuses. Minavormis jutustamine.


Teemamapp tänapäeva kultuurinähtuste või kultuurilooliste isikute kohta. Teemamapi vorm (mapp, karp, CD vms), sisu ja vormistamine.


Õpilased kirjutavad lühemaid ja pikemaid omaloomingulisi töid:
  1. 1)  loomamuinasjutu, imemuinasjutu, tekke- või seletusmuistendi, hiiu- või vägilasmuistendi,
    seiklus- või fantaasiajutu, mälestusloo;
  2. 2)  vanasõna(de) või kõnekäändude põhjal jutukese, ette antud riimide põhjal või iseseisvalt
    luuletuse, luuletuse põhjal samasisulise jutu; algustähekordustega naljaloo;
  3. 3)  looduskirjelduse, loomtegelase või kirjandusliku tegelase kirjelduse; teose või kujuteldava tegelase päevikulehekülje, sündmustiku või tegelasega seotud kuulutuse, loo sündmustiku edasiarenduse, loole uue või jätkuva lõpu, tegelastevahelise dialoogi, kirja mõnele teose
    tegelasele või tegelasrühmale või muud sellist. 

Kommentaare ei ole: